Celem działalności świetlicy szkolnej jest zapewnienie opieki przed zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu, stworzenie alternatywnych form spędzania wolnego czasu, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, kompensowanie zaniedbań środowiskowych oraz integrowanie grupy w czasie zajęć.
W ramach zajęć opiekuńczo – wychowawczych organizowanych w naszej świetlicy, dzieci mają możliwość:
- Rozwijania kompetencji językowych poprzez:
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
- ćwiczenie umiejętności samodzielnego czytania i słuchania tekstu czytanego,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień recytatorskich,
- ćwiczenie umiejętności zapamiętywania.
- Wzbogacania wiadomości o środowisku społecznym i przyrodniczym.
- Wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych.
- Rozwijania umiejętności manualnych.
- Zwiększania sprawności fizycznej.
- Wyzwalania ekspresji twórczej.
- Kształtowania umiejętności współżycia i współdziałania w grupie oraz przestrzegania obowiązujących norm i zasad wychowania.
- Wyrabiania umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych:
- umiejętność komunikowania się, wyrażania własnych przekonań, uczuć oraz dostrzegania ich u innych osób,
- umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych, panowanie nad emocjami.
- Planowania prac indywidualnych i grupowych.
- Rozwijania poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania.
- Poznania zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania wolnego czasu.
Powyższe zadania realizowane są poprzez:
- pogadanki,
- zajęcia w terenie,
- projekcje filmów edukacyjnych, słuchanie muzyki,
- organizowanie różnorodnych zajęć sportowych,
- spacery rekreacyjne po okolicy, zajęcia na placu zabaw,
- konkursy,
- ćwiczenia dramowe,
- uczestnictwo w zabawach integracyjnych, grach edukacyjnych,
- wyrażanie emocji w formie plastycznej,
- zapoznanie z technikami radzenia sobie ze stresem (elementy muzykoterapii, bajkoterapii, techniki relaksacyjne),
- otoczenie opieką dzieci młodszych i słabszych,
- zapoznawanie z zasadami savoir-vivre,
- doskonalenie techniki czytania, wspólne czytanie ulubionych książek,
- wykorzystywanie słuchowisk dziecięcych,
- stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
- umiejętne korzystanie z zasobów Internetu, bezpieczeństwo w Internecie,
- zorganizowanie następujących uroczystości stałych: Andrzejki, wigilia w świetlicy, bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, powitanie wiosny, Dzień Dziecka, Dzień Mamy i Taty oraz innych,
- przygotowanie kiermaszu ozdób świątecznych,
- eksponowanie wytworów dzieci poprzez wystawki stałe i okolicznościowe.